Обгрунтування використання переговорної процедури
У відповідності до положень ст. 40 Закону, переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків, а саме відсутність конкуренції з технічних причин. Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про природні монополії» природна монополія – стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги). Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» «розподіл електричної енергії – це діяльність із транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії». Послуги з розподілу електричної енергії надають оператори систем розподілу (суб’єкти природних монополій) за тарифами, які встановлюються НКРЕКП. Ціна за одиницю послуги може змінюватися у зв’язку із змінами складових витрат, які впливають на її формування. Згідно ч. 1 постанови НКРЕКП «Про затвердження Порядку складання та ведення НКРЕКП реєстру суб’єктів природних монополій» від 19.10.2017 № 1268 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, складає та веде реєстр суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг. Внесення до Реєстру відомостей про суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, вносяться НКРЕКП до Реєстру станом на останнє число звітного місяця. Реєстр розміщується щомісяця не пізніше 7 числа на офіційному веб-сайті НКРЕКП (http://www.nerc.gov.ua/), відомості з якого щомісяця до 10 числа на електронних та паперових носіях подаються до Антимонопольного комітету України. Отже, з урахуванням інформації згідно реєстру суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сфері енергетики (далі – Реєстр), що оприлюднений на офіційному веб-сайті НКРЕКП (http://www.nerc.gov.ua/), учасник ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ПРИКАРПАТТЯОБЛЕНЕРГО" є суб’єктом природної монополії (рядок запису у Реєстрі – №67), відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (постанова НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470) територія провадження діяльності оператора системи розподілу визначається за місцем розташування об’єктів електроенергетики, призначених для розподілу електричної енергії, що перебувають у власності ліцензіата, та до яких приєднані електричні мережі споживачів, які живляться від мереж ліцензіата. Постановою НКРЕКП №1443 від 16.11.2018 року (зі змінами від 09.07.2020 №1272) ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ПРИКАРПАТТЯОБЛЕНЕРГО" видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території Івано-Франківської області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні (щодо державного або комунального майна) ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ПРИКАРПАТТЯОБЛЕНЕРГО", та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством). Крім цього, Замовник здійснює закупівлю послуг згідно предмета закупівлі в Учасника, у зв’язку з відсутністю конкуренції щодо вибору постачальника з технічних причин, а саме з урахуванням підключення електромережі споживача (Замовника) до об’єктів електроенергетики Учасника. При цьому, згідно ч. 1 ст. 3 Закону України «Про ринок електричної енергії» ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими вказаним Законом. Тариф на послуги з розподілу електричної енергії затверджено постановою НКРЕКП від 09.12.2020 р. №2375 «Про встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «ПРИКАРПАТТЯОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання». Отже, з урахуванням наявного в Учасника, станом на дату прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю, статусу суб’єкта природної монополії, технічних причин, вказаних вище та затвердженого тарифу послуги з розподілу електричної енергії, замовником прийнято рішення застосувати як виняток переговорну процедуру закупівлі з підстави, що передбачена згідно п. 2 ч. 2 ст. 40 Закону України «Про публічні закупівлі».