Доброго дня. У відповідь на Ваше звернення уповноважена особа, відповідно до частини першої статті 24 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закону), надає роз`яснення та повідомляє про наступне: відповідно до частини першої статті 23 Закону технічна специфікація, щодо закупівлі Послуги з ремонту і технічного обслуговування моторотранспортних засобів і супутнього обладнання, була розроблена Замовником із описом усіх необхідних характеристик послуг, що закуповуються. Водночас Законом передбачено, що характеристики послуг можуть містити опис порядку надання послуги (послуг). А тому, Замовником у Тендерній документації, а саме у п. 3 Додатку 2 «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» до тендерної документації зазначено, що Учасник у складі тендерної пропозиції для підтвердження технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі повинен надати інформації та документи, а саме:
- довідку в довільній формі про наявність спеціалізованої станцій технічного обслуговування (СТО) із зазначенням кількості та місце розташування СТО;
- документи, що підтверджують наявність в учасника власної або орендованої СТО (щонайменше двох, місце розташування яких має бути не більше 15км +/-5км від місцезнаходження служи механізації транспорту Замовника (м. Черкаси, вул. Гоголя, 285), інформація щодо яких надавалася у Довідку в довільній формі про наявність спеціалізованої станцій технічного обслуговування (СТО), а саме копії документів, що підтверджують право власності на СТО або копії документів, що підтверджують право користування СТО (договір оренди тощо.)
Водночас тендерною документацією передбачено, що замовником висуваються вимоги до станції технічного обслуговування автомобілів з метою забезпечення безперебійного використання автомобілів.
Для виконання завдань та функції які покладені на оператора системи розподілу, яким є ПАТ «Черкасиобленерго», передбачених Законом України «Про ринок електричної енергії», Кодексом системи розподілу та іншими нормативними документами у сфері електропостачання Замовник не може відтерміновувати надання даних послуг, та у разі необхідності послуги надаються у короткі терміни та у значній кількості. А тому враховуючи кількість автотранспортних засобів (46 шт.) та обсяги надання послуг (2057 послуг), а також у зв’язку з неможливістю передбачити в який час та за якою кількістю виникне необхідність у наданні даних послуг, Замовником, у тендерній документації, встановлена вимога щодо наявності мінімальної кількість СТО, які зможуть задовільнити значну потребу замовника у наданні даних послуг.
Якщо Учасник виявив вимоги, що на його думку є дискримінаційними чи такими, що порушують його права, відповідно до ст. 18 Закону він може подати скаргу до органу оскарження. Кваліфікація дискримінаційних умов тендерної документації належить виключно до повноважень Антимонопольного комітету України.
Законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі рамки, якими держави повинні керуватися на національному рівні.
Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня.
Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування.
Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими.
Отже, на підставі вище викладеного, звертаємо Вашу увагу, що вимоги тендерної документації стосуються всіх Учасників, які мають намір прийняти участь у даній закупівлі.
При цьому, Замовник ніяким чином не має наміру дискримінувати учасників процедури закупівлі, та у разі відсутності СТО які належать учаснику на праві власності не заборонено залучати потужності інших суб’єктів господарювання на які в учасника наявні документи, що підтверджують право користування на договірних засадах такими СТО.
Отже, Замовником враховані всі вимоги чинного законодавства, та ніяким чином не допущено порушень норм права. Замовник самостійно встановлює вимоги тендерної документації з урахуванням норм Закону України «Про публічні закупівлі». Учасники, які бажають брати участь у відкритих торгах, щодо процедури закупівлі, мають право запропонувати замовнику послуги, при цьому з технічними характеристиками, що чітко встановлені у Додатку 2 технічна специфікація до тендерної документації та із завантаженням у складі тендерної пропозиції всіх документів, які передбачені тендерною документацією. На підставі вище викладеного, звертаємо Вашу увагу, що вимоги тендерної документації стосуються всіх Учасників, які мають намір прийняти участь у даній закупівлі. Тому, відсутня потреби вносити зміни до тендерної документації.
Дякуємо за звернення!