Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 25 червня 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, правильності розміщення інформації про публічну закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (редакція від 15.08.2020) (далі – Закон), своєчасності надання відповіді на запитання до процедури, розгляду тендерних пропозицій, правомірності відхилення тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, дотримання законодавства в частині внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Державного підприємства «Адміністрація Морських Портів України» на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням тендерного комітету Чорноморської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (далі – Замовник) від 02.12.2020 року зі змінами, роз’яснення до процедури, тендерні пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «МОНТАЖ-23», Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАКОСА» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Анкор» (далі – ТОВ «Анкор»), протоколи засідання тендерного комітету від 18.12.2020 року, від 22.12.2020 року та від 24.12.2020 року, повідомлення про намір укласти договір від 24.12.2020 року, договір виконання робіт по об’єкту: «Капітальний ремонт причалу №2 ЧФ ДП «АМПУ» від 11.01.2021 № 5-В-ЧФ-20, додаткову угоду від 23.04.2021 № 1, звіт про результати проведення процедури закупівлі від 11.01.2021 року.
Моніторингом питання правильності розміщення інформації про публічну закупівлю встановлено, що оголошення про проведення відкритих торгів не містить інформації про мову (мови), якою повинні готуватися тендерні пропозиції та не містить інформації щодо місця виконання робіт. Зазначене є порушенням Замовником вимог пунктів третього та восьмого частини другої статті 21 Закону.
Моніторингом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено, що розділ 6 Додатку 3 «Технічні вимоги» до тендерної документації містить посилання на виробників Sika та Hilti, без зазначення обґрунтування необхідності використання саме цих товарів під час виконання робіт по предмету закупівлі, що є порушенням вимог частини четвертої статті 23 Закону.
Моніторингом питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що тендерна пропозиція ТОВ «Анкор» не містить накладеного кваліфікованого електронного підпису.
Відповідно до вимог пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за №610/34893 (далі – Наказ Мінекономрозвитку №1082), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника, після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи. Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на веб-порталі у вигляді документа, доступного для друку.
Відповідно до пункту 23 частини першої статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» № 2155 кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Також, відповідно до пункту 17 частини першої статті 1 зазначеного закону, засіб кваліфікованого електронного підпису – апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису, який відповідає вимогам цього Закону.
Згідно з нормою частини другої статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги», кваліфікований електронний підпис вважається таким, що пройшов перевірку та отримав підтвердження, якщо, серед іншого, під час перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису; під час перевірки підтверджено цілісність електронних даних в електронній формі, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис.
Відповідно до норм пункту 12 частини другої статті 23 зазначеного закону, кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, в тому числі, відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису).
Однак, проведеним моніторингом встановлено, що після внесення Замовником інформації у відповідні електронні поля, реалізовані в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів (річний план закупівель, оголошення про проведення закупівлі, повідомлення про намір укласти договір, укладення договору тощо), на них накладено удосконалений електронний підпис посадової особи Замовника Земського Андрія Валерійовича (тип носія особистого ключа – незахищений, тип підпису – удосконалений, сертифікат – кваліфікований, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня), який в розумінні Закону України «Про електронні довірчі послуги» не є кваліфікованим електронним підписом, чим порушено вимоги пункту 3 Наказу Мінекономрозвитку №1082.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Моніторингом зазначеного питання встановлено, що пункт 1 розділу 3 тендерної пропозиції містить наступну вимогу: «Учасник повинен накласти кваліфікований електронний підпис (КЕП), сформований Кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, на пропозицію (якщо учасник надає в складі тендерної пропозиції хоча б один сканований документ) або на кожен електронний документ тендерної пропозиції окремо (якщо такі документи надані у формі електронного документа). Якщо пропозиція містить скановані документи і документи в електронній формі, то учасник повинен накласти КЕП на пропозицію в цілому та на кожен електронний документ окремо». Крім того, Замовником зазначено, що відповідно до частини третьої статті 12 Закону під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». Файл накладеного кваліфікованого електронного підпису повинен бути придатний для перевірки на сайті Центрального засвідчувального органу за посиланням –http://czo.gov.ua/verify. Під час перевірки КЕП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify повинні відображатися прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції (власника ключа).
Отже, Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо накладення саме кваліфікованого електронного підпису учасника закупівлі, який підписав/подав документи тендерної пропозиції/тендерну пропозицію.
Під час моніторингу встановлено, що згідно з інформацією, розміщеною в електронній системі закупівель, у складі пропозиції ТОВ «Анкор» було розміщено файл «sign.p7s» (03.12.2020 року). За результатами перевірки вищевказаного файлу «sign.p7s» на веб-порталі центрального засвідчувального органу (за посиланняим https://czo.gov.ua/verify) встановлено, що на пропозицію учасника ТОВ «Анкор» не накладено саме кваліфікованого електронного підпису учасника закупівлі, а накладено удосконалений електронний підпис Земського Андрія Валерійовича, який з урахуванням норм Закону України «Про електронні довірчі послуги» не є кваліфікованим електронним підписом (сертифікат – кваліфікований, тип носія особистого ключа – незахищений, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня).
Враховуючи вищенаведене, пропозиція учасника ТОВ «Анкор» не відповідала встановленим у тендерній документації вимогам до учасника, відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Крім того встановлено, що відповідно до вимог пункту 1 Додатку 4 до тендерної документації, учасник - переможець повинен надати договірну ціну з відповідними розрахунками до неї, складену у відповідності до ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013, що є Додатком 1 до проекту договору.
Так, на виконання зазначеної вимоги, ТОВ «Анкор» надано договірну ціну, локальний кошторис на будівельні роботи та підсумкову відомість ресурсів до локального кошторису.
В ході проведення моніторингу встановлено, що наданий локальний кошторис містить інформацію щодо застосування при виконання робіт, визначених рядком 61 відомості об’ємів робіт розділу 6 Додатку 3 до тендерної документації, елементної норми Е37-62-1 – установлення кранами плавучими у закритiй акваторiї збiрних залiзобетонних елементiв верхньої будови причальних набережних естакадного типу, масою до 5 т. Зазначена норма передбачає використання барж при роботі в закритій акваторії несамохідних, вантажопідйомністю 250 т та кранів плавучих при роботі в закритій акваторії самохідних, вантажопідйомністю 100 т. Також, на виконання робіт, передбачених рядком 28 відомості об’ємів робіт, ТОВ «Анкор» застосовано елементну норму Е37-64-1 – обмонолічування конструкцій верхньої будови причальних набережних естакадного типу в закритій акваторії, яка передбачає використання кранів плавучих, вантажопідйомністю 5 т.
Проте, підсумкова відомість ресурсів до локального кошторису не містить інформації щодо наявності у ТОВ «Анкор» барж (вантажопідйомністю 250 т), кранів плавучих (вантажопідйомністю 100 т) та кранів плавучих (вантажопідйомністю 5 т).
Оскільки, наданий ТОВ «Анкор» локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-1 не відповідає відомості ресурсів то документи для укладання договору надано учасником - переможцем не у повній мірі.
Примітками Додатку 4 до тендерної документації визначено, що ненадання переможцем документів визначених Додатком 4 до ТД за встановленим замовником порядком, у відповідності до вимог та строків, встановлених тендерною документацією або якщо їх зміст, інформація, розрахунки будуть відрізнятися від змісту документів, наданих у складі тендерної пропозиції переможця, переможець вважається таким, що відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладання договору про закупівлю, а його тендерна пропозиція підлягає відхиленню.
Таким чином, Замовником порушено вимоги абзацу третього пункту 1 та абзацу другого пункту 3 частини першої статті 31 Закону, в частині не відхилення учасника ТОВ «Анкор», який не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та невідхилення переможця ТОВ «Анкор», який відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю.
Однак, на порушення вимог абзацу третього пункту 1 та абзацу другого пункту 3 частини першої статті 31 Закону, Замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «Анкор», визначив його переможцем та уклав з ним договір виконання робіт по об’єкту: «Капітальний ремонт причалу №2 ЧФ ДП «АМПУ» від 11.01.2021 № 5-В-ЧФ-20 на загальну суму 12 442 800,00 гривень.
Моніторингом питання своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення встановлено, що відповідно до підпункту 20.1. розділу 20 договору виконання робіт по об’єкту: «Капітальний ремонт причалу №2 ЧФ ДП «АМПУ» від 11.01.2021 № 5-В-ЧФ-20, Додаток №2 календарний графік виконання робіт є його невід’ємною частиною.
Проте, зазначений договір, оприлюднено в електронній системі закупівель 11.01.2021 року без Додатку №2, який являється його невід’ємною частиною.
Нормами пункту 10 частини першої статті 10 Закону визначено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю у тому числі і договір про закупівлю та всі додатки до нього – протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Оскільки, календарний графік (Додаток №2 до договору) оприлюднено лише 26.04.2021 року, відповідно до додаткової угоди №1 від 23.04.2021 року то Замовником порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.