Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 21 січня 2021 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), відповідності тендерної документації вимогам Закону, розгляду тендерних пропозицій, допущення їх до аукціону та визначення переможця, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Жовківської міської ради Жовківського району Львівської області (далі – Замовник) на 2020 рік (UA-P-2020-10-28-002771-b); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника щодо досліджуваної процедури закупівлі; реєстр отриманих тендерних пропозицій; опублікований 04.12.2020 протокол розгляду тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерні пропозиції ПП «Рома» та ТОВ «Шляхове ремонтно-будівельне управління №65»; повідомлення про намір укласти договір; договір про закупівлю від 31.12.2020 №60.
Аналізом правильності заповнення документів, що оприлюднюються, зокрема відповідності оголошення про проведення відкритих торгів Закону встановлено, що на порушення пункту 3 частини другої статті 21 Закону в оголошенні про проведення відкритих торгів не відображено інформацію про місце надання послуги.
Моніторингом відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено, що на порушення вимог пункту 17 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації Замовника не вказано посади особи Замовника, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками (Козар Г.В.).
У розділі 2 Додатку 4 (Вимоги на виконання ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі») до тендерної документації визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті. Відсутність підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини першої цієї статті підтверджується інформацією, електронною довідкою чи сканованою копією з оригіналу документа (-ів), виданого відповідним органом, який має такі повноваження. Спосіб підтвердження інших підстав визначається учасником самостійно (наприклад, - у формі довідки довільної форми).
При цьому у примітках розділу 2 Додатку 4 до тендерної документації зазначено, що у разі ненадання переможцем торгів документів відповідно до вимог документації в зазначені строки замовник розглядає наступну найбільш економічно вигідну пропозицію відповідно до частини 7 статті 33 Закону, дана вимога не стосується документів які замовник може самостійно отримати керуючись листом Мінекономіки №3304-04/2361-06 від 16.01.2020 «Щодо інформації про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним».
Крім того, у примітках розділу 2 Додатку 4 до тендерної документації зазначено, що інформація, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, може не подаватися у складі пропозиції, чи після оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір учасником переможцем.
Відповідно до частини шостої статті 17 Закону переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті.
Також, за нормою частини сьомої статті 33 Закону у разі ненадання переможцем процедури закупівлі документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі серед тих учасників, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених цією статтею.
Отже, норми статтей 17 та 33 Закону не передбачають можливість не подання учасником-переможцем документів при наявності інформації у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, а також можливості не відхилення тендерної пропозиції учасника-переможця у разі не подання ним документів, які замовник може самостійно отримати керуючись листом Мінекономіки №3304-04/2361-06 від 16.01.2020 «Щодо інформації про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним».
Таким чином, зазначене у примітках розділу 2 Додатку 4 до тендерної документації суперечить нормам частини шостої статті 17 та частини сьомої статті 33 Закону.
Крім того встановлено, що при оголошенні та здійсненні Замовником закупівлі послуг (поточний ремонт вулиці) в пункті 11.1 проекту договору, який наведено у Додатку №5 до тендерної документації, вказано таку підставу для внесення змін до істотних умов договору, як зміна ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.
Слід зазначити, що аналогічна підстава для внесення змін до істотних умов договору міститься і у пункті 11.1 укладеного з переможцем за результатами тендеру договору від 31.12.2020 №60.
Водночас, нормами частини п’ятої статті 41 Закону збільшення ціни за одиницю до 10 відсотків за відповідних умов пердбачено лише для такого предмету закупівлі як товар.
Отже, включення до умов проєкту договору (Додаток №5 до тендерної документації) та до умов укладеного за результатами проведеної закупівлі договору (договір від 31.12.2020 №60) такої підстави для внесення змін до істотних умов договору, як зміна ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, не відповідає нормам частини п’ятої статті 41 Закону.
Відповідно до вимог частини 6 розділу 3 (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) тендерної документації Замовника для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам Замовника, учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати, зокрема, розрахунок загальновиробничих витрат.
Проведеним моніторингом питання розгляду тендерної пропозиції ПП «Рома», допущення її до аукціону та визначення вказаного учасника переможцем тендеру встановлено, що у складі своєї тендерної пропозиції вказаним учасником надано розрахунок договірної ціни та пояснювальну записку (файл «Договірна ціна та кошторис.pdf»), у яких враховано статтю витрат «загальновиробничі витрати» в сумі 67,905 тис. гривень. В пояснюючій записці до договірної ціни зазначено, що загальновиробничi витрати розрахованi вiдповiдно до усереднених показникiв Додатка Б до ДСТУ-Н Б Д.1.1-3-2013.
Відповідно до п.6.2.6 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» загальновиробничі витрати в складі ціни пропозиції підрядника обчислюються на підставі положень ДСТУ-Н Б Д.1.1-3, виходячи зі структури цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням потужності будівельної організації-підрядника (з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на керуванні і обслуговуванні власних машин та механізмів).
Додаток Б ДСТУ-Н Б Д.1.1-3 містить усереднені показники для визначення трудовитрат працівників, заробітна плата яких враховується у загальновиробничих витратах, та коштів на покриття решти статей загальновиробничих витрат в розрахунку на 1 люд/год нормативно-розрахункової кошторисної трудомісткості будівельних робіт, які передбачаються у прямих витратах, в залежності від виду будівельних робіт.
Також, Додаток В ДСТУ-Н Б Д.1.1-3 містить усереднені коефіцієнти переходу від нормативно-розрахункової кошторисної трудомісткості робіт, які передбачаються у прямих витратах, до трудовитрат працівників, заробітна плата яких враховується у загальновиробничих витратах, а також усереднені показники для визначення коштів на покриття решти статей загальновиробничих витрат в залежності від видів будівельних робіт.
Проте, в недотримання вимог частини 6 розділу 3 тендерної документації Замовника учасником ПП «Рома» у складі тендерної пропозиції підтверджуючого розрахунку загальновиробничих витрат не надано.
Відповідно до вимог пункту 2 частини першої статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі, якщо така тендерна пропозиція учасника не відповідає умов технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Однак, на порушення вимог пункту 2 частини першої статті 31 Закону Замовником не відхилено тендерну пропозицію ПП «Рома», яка не відповідала умовам тендерної документації Замовника щодо підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим Замовником, а допущеного вказаного учасника до аукціону, визначено його переможцем (повідомлення про намір укласти договір від 11.12.2020) та укладено з ним договір від 31.12.2020 №60 на суму 15 505 245,60 грн з ПДВ.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, зокрема шляхом недопущення в подальшому порушення вимог Закону (в тому числі статті 21 Закону) при заповненні форм документів, що оприлюднюються в електронній системі закупівель, та вимог частини шостої статті 17, частини 2 статті 22, частини сьомої статті 33 та частини п’ятої статті 41 Закону при складанні тендерної документації, а також вжити заходів щодо розірвання укладеного за результатами тендеру договору з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.