Закупівля паливна деревина (деревина дров"яна для промислового використання) від Бучацький коледж Подільського державного аграрно-технічного університету.
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу
Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівел
Етапи закупівельного процесу
Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
Розкриття тендерних пропозиції, їх розгляд та оцінка
Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Контактна особа
Відповідальний за закупівлю
Західний офіс Держаудитслужби (Тернопільська обл.)
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В ТЕРНОПІЛЬСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
13.04.2020 №27
Тернопіль
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 15 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 № 188 (із змінами внесеними наказом Західного офісу Держаудитслужби від 14.12.2018 №291),
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку процедур закупівель для моніторингу, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначених у додатку до цього наказу.
3. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
В.о. начальника Ганна ШКЛЯР
Додаток
до наказу
Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Тернопільській області
від 13.04.2020 №27
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу:
9. UA-2020-03-20-000690-c від 20.03.2020 - виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
встановлено порушення законодавства в частині визначення предмета закупівлі
встановлено порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї
встановлено порушення законодавства в частині розгляду та/або відхилення (не відхилення) замовником тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій)
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Питання, що стали предметом аналізу: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації щодо закупівлі, правильність заповнення форм документів затверджених Уповноваженим органом; відповідність вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (у редакції до 19.04.2020, далі – Закон), розгляд тендерної пропозиції, своєчасність укладення договору та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2020 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію затверджену рішенням тендерного комітету Бучацького коледжу Подільського державного аграрно-технічного університету (далі - Замовник) від 20.03.2020 №8, протокол засідання тендерного комітету №9 від 08.04.2020 щодо визначення переможця; тендерну пропозицію Державного підприємства «Бучацьке лісове господарство» (далі – ДП «Бучацьке лісове господарство»), повідомлення про намір укласти договір від 08.04.2020, договір купівлі-продажу (постачання) від 21.04.2020 № 07-20Б.
За результатами проведеного моніторингу закупівлі встановлено, що Замовником предмет закупівлі товару визначено за показником п'ятої цифри (ДК 021:2015: 03413000-8 — Паливна деревина), основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, чим не дотримано вимоги пункту 18 частини першої статті 1 Закону та абзацу 2 пункту 1 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17.03.2016 № 454 (далі – Порядок МЕРТУ №454), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за №448/28578.
Моніторингом тендерної документації встановлено, що Замовником в порушення:
- пункту 3 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації технічні, якісні характеристики предмета закупівлі не передбачають необхідність застосування заходів із захисту довкілля;
- пункту 10 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації не зазначено дати з якої тендерні пропозиції вважаються дійсними.
За результатами моніторингу пропозиції ДП «Бучацьке лісове господарство» встановлено, що в порушення пункту 4 частини першої статті 30 Закону Замовником дану пропозицію не відхилено як таку що не відповідає умовам тендерної документації, а саме:
- учасником не надано у довільній формі лист-згоду з проектом договору про закупівлю та календарним планом-графіком, як це зазначалося у п.3.1 «Зміст та спосіб подання тендерної пропозиції» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації;
- учасником, у завантаженому файлі «Тендерна пропозиція» дано згоду, що строк дії пропозиції становить 90 календарних днів з дня розкриття пропозицій, в той час як Замовником у п. 3.4 «Строк, протягом якого тендерні пропозиції є дійсними» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено, що тендерні пропозиції вважаються дійсними протягом 120 днів.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами проведеного моніторингу питання визначення предмету закупівлі встановлено, що Замовник порушив норми абзацу другого пункту 1 розділу ІІ Порядку № 454.
За результатами моніторингу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено, що її складено з порушенням пунктів 3 та 10 частини другої статті 22 Закону.
За результатами моніторингу питання відповідності тендерної пропозиції умовам тендерної документації встановлено порушення пункту 4 частини першої статті 30 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, правильності заповнення форм документів затверджених Уповноваженим органом, дотримання законодавства при укладанні договору та його оприлюднення - порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема вжити заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Замовник ознайомився з інформацією про моніторинг Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області процедури закупівлі за предметом «Паливна деревина» та прийняв її до розгляду. З метою уникнення порушень у сфері закупівель організовано проведення об’єктивного аналізу тендерної документації Замовника та пропозиції Учасника-переможця на предмет виявлення описаних недоліків.
Керуючись нормами Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) і відповідних підзаконних актів, листами-роз’ясненнями Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України та практикою Антимонопольного комітету України, тендерний комітет провів повний, всебічний, об’єктивний аналіз інформації моніторингу, в результаті якого дійшов наступних висновків.
Заперечення до висновку:
1. «Замовником предмет закупівлі товару визначено за показником п’ятої цифри словника національного класифікатора України ДК 021: 2015…, чим не дотримано вимоги … Порядку визначення предмета закупівлі…»
Дане твердження є помилковим.
Так, відповідно до пункту 2 наказу Мінекономрозитку від 22.03.2016 р № 490 “Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель” (далі – Наказ) формами документів у сфері публічних закупівель затверджено обов'язкові поля, що заповнюються замовником в системі шляхом унесення в них наявної інформації.
Заповнення форми річного плану закупівлі зокрема передбачає внесення замовником інформації про коди відповідних класифікаторів предмета закупівлі (за наявності).
Відповідно до абзацу другого пункту 1 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454 (далі – Порядок), який установлює спосіб визначення замовником предмета закупівлі відповідно до положень Закону, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 17 і 32 частини першої статті 1 Закону та на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 “Єдиний закупівельний словник” (далі - класифікатор), затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749, за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги. Заборони деталізувати предмет, вказуючи наступні цифри коду, немає.
При визначенні предмету даної закупівлі для кращої орієнтації, спрощення учасникам роботи в електронній системі закупівель (далі – система) існувала необхідність більш детально кваліфікувати товар (вказати категорію «паливна деревина» – за показником п’ятого знака) з метою відмежування його від інших видів класу «деревина» (за показником четвертого знака), котрі служать для відмінних потреб (не для опалення приміщень).
За статтями 8 та 19 Конституції України: «В Україні визнається і діє принцип верховенства права.» «Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.»
Таким чином, замовник визначає предмет закупівлі самостійно з дотриманням вимог Закону та Порядку. Його обов’язок – внести в обов’язкове поле системи відповідний код класифікатора предмета закупівлі, визначивши мінімум перші чотири цифри коду (клас товару). Але, виходячи з принципу цивільного права «Дозволено все, що прямо не заборонено законом» та відсутності відповідних обмежень у Законі, його право – визначити та вказати перші п’ять або більше цифр (категорію, вид тощо).
Конкретизація предмету шляхом зазначення перших п’яти цифр коду у даному випадку не містить помилки у коді (цифрах), не приховує за собою поділу предмета на лоти з різними кодами з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів чи застосування Закону. Умови добросовісного конкурентного середовища й недискримінації учасників при цьому не порушено. Крім того, учасники мали змогу швидше зорієнтуватись та ефективніше працювати в системі. В результаті закупівлі також обрано пропозицію з найнижчою ціною, чим досягнуто максимальної економії державних коштів.
2. «Замовником …у тендерній документації технічні, якісні характеристики предмета закупівлі не передбачають необхідність застосування заходів із захисту довкілля;…»
У пункті 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу II «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» зазначено: «Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), та завантаження файлів у форматі pdf з: …
- наступні наведені нижче документи, які необхідно надати у складі тендерної пропозиції, підписані відповідальною особою та завірені (за наявності) печаткою: …- інформація про підтвердження застосування учасником заходів із захисту довкілля.»
З вищенаведеного очевидно, що вимоги п.3 ч.2 ст.22 Закону (щодо необхідності підтвердження застосування заходів із захисту довкілля) Замовник дотримав. Слід зауважити, що переможець торгів, в свою чергу, дану умову також належно виконав.
3. Замовником в порушення п.10 ч.2 ст.22 Закону у тендерній документації не зазначено дати, з якої тендерні пропозиції вважаються дійсними.»
Пункт.10 ч.2 ст.22 Закону гласить, що у тендерній документації зазначаються такі відомості:
«10) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;».
З цієї норми Закону очевидними є два факти:
- Закон не вимагає від Замовника встановлювати/ прописувати у тендерній документації дату, з якої тендерні пропозиції вважаються дійсними (а лише строк їх дії);
- дата, з якої тендерні пропозиції вважаються дійсними, імперативно визначена самим Законом - це дата кінцевого строку подання тендерних пропозицій (цю дату Замовник належно вказав у пункті 1«Кінцевий строк подання тендерної пропозиції» розділу ІV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації).
Таким чином, передбачену п.10 ч.2 ст.22 Закону норму чітко виконано, тендерна документація складена належно.
Отже, при формуванні тендерної документації як принципи здійснення закупівель, так і вимоги відповідних нормативних актів Замовником дотримано повністю, дана закупівля організована відповідно до чинного законодавства.
4. «…учасником не надано у довільній формі лист-згоду з проектом договору про закупівлю та календарним планом-графіком,…»
Дане твердження не відповідає дійсності.
При формулюванні даної вимоги Замовник не вбачав, що назва чи форма документу про згоду має чітко відповідати поняттю «лист», тому й вказував про згоду «в довільній формі». Визначальним тут є зміст документа – він повинен чітко висловлювати/ засвідчувати відповідну згоду.
Так, на виконання даної умови 01.04.2020 р. учасник завантажив файл «Проект договору згода. pdf», який чітко продемонстрував Замовнику відповідну згоду, а саме – згода зі змістом кожної сторінки проекту договору та календарного плану засвідчена підписом та печаткою учасника. Дана форма виявлення учасником згоди з проектом договору визнана Замовником належною (допустимою) та такою, що однозначно висловлює таку згоду.
Крім того, у файлі «Погодження з іст. умовами. pdf» учасником було завантажено скан-копію довідки №170 від 31.03.2020 р. про погодження з усіма істотними умовами проекту договору, що служить додатковим підтвердженням описаного вище висновку.
Керуючись нормами Закону та роз’ясненнями МЕРТСГУ, тендерний комітет прийшов до висновку, що подані учасником документи служать достатнім підтвердженням відповідності встановленій Замовником умові, вимагати додаткових документів було б протиправним.
5. «…учасником … дано згоду, що строк дії пропозиції становить 90 календарних днів з дня розкриття пропозицій. В той час як Замовником… зазначено, тендерні пропозиції вважаються дійсними протягом 120 днів.»
Згідно п.4 «Строк, протягом якого тендерні пропозиції є дійсними» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника: «Тендерні пропозиції вважаються дійсними протягом 120 днів. До закінчення цього строку замовник має право вимагати від учасників продовження строку дії тендерних пропозицій, а учасник має право:
- відхилити таку вимогу, не втрачаючи при цьому наданого ним забезпечення тендерної пропозиції;
- погодитися з вимогою та продовжити строк дії поданої ним тендерної пропозиції та наданого забезпечення тендерної пропозиції.»
Виявивши вказану невідповідність строків, Замовник звернувся до учасника з метою уточнення інформації. Учасник кваліфікував дану помилку як технічну та підтвердив дію своєї тендерної пропозиції на протязі 120 календарних днів («продовживши» помилково вказаний строк). Таким чином сторони узгодили дану розбіжність; таким же шляхом спрямовує суб’єктів тендеру нова редакція Закону - формується практика з’ясування подібних деталей сторонами між собою напряму.
Відповідно до умов тендерної документації Замовника «формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов'язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме… механічні описки… в документах, які підготовлені безпосередньо учасником та надані у складі пропозиції.»
Недолік оформлення документів тендерної пропозиції переможця містить ознаки формальної помилки (технічного характеру), адже не стосується істотних умов закупівлі та впливає на зміст пропозиції. Він не призводить до обмеження конкуренції, дискримінації учасників, укладання договору з вищою за мінімальну ціною чи договору з учасником, який не відповідає кваліфікаційним вимогам тощо.
З іншого боку, успішна співпраця з даним державним підприємством триває вже кілька років; протягом цього часу воно надавало усі передбачені законодавством документи та гарантії, оформлені належним чином. Сумніватися у невідповідності учасника вимогам Замовника не було підстав.
Тендерний комітет Замовника підтвердив кваліфікацію допущеного учасником ДП «Бучацьке лісове господарство» у тендерній пропозиції недоліку як формальної (несуттєвої) технічної помилки, яка не впливає на зміст пропозиції та не призводить до порушення принципів публічних закупівель.
До того ж, станом на дату завершення тендерної процедури та укладання договору (22.04.2020 р.) жоден з зазначених строків (90 та 120 днів від 05.04.2020 р.) ще не сплив, тому в даному випадку описана обставина виявилась такою, що не мала впливу на перебіг процедури закупівлі чи на правовідносини сторін.
Підсумовуючи наведене, слід зазначити, що в відомості Інформації про моніторинг відповідають дійсності частково, органом моніторингу застосовано суб’єктивне (викривлене) тлумачення Закону та вимог тендерної документації, внаслідок чого зроблено помилкові висновки та нівельовано право тендерного комітету приймати самостійні рішення в межах Закону відповідно до конкретних обставин.
Внаслідок повторного розгляду документації даної закупівлі Замовник дійшов висновку, що тендерна документація та обрана тендерна пропозиція повністю відповідають нормам Закону; порушення переможцем умов Замовника відсутні; пропозиція відповідає вимогам тендерної документації, підстав для її відхилення немає.
Внаслідок недотримання дрібних формальностей та укладання договору про дану закупівлю державі не завдано збитків, досягнуто максимальної економії бюджетних коштів. Описані у висновках про моніторинг недоліки не матимуть негативного впливу для бюджетів; і навпаки – відхилення даної пропозиції та обрання переможцем учасника з наступною економічно вигідною ціною призвело б до втрат виділених державою бюджетних коштів у сумі близько 100 000 грн. та ризиків невиконання договору ФОП.
Таким чином, за результатами перегляду вказаної документації інформація про наявність порушень не знайшла підтвердження. Усі описані «факти порушень» спростовуються в результаті наведеного аналізу тексту тендерної документації, тендерної пропозиції та дій сторін.
Внаслідок перевірки Замовником даної процедури закупівлі на відповідність вимогам чинного законодавства визнано:
- визначення предмету закупівлі таким, що виконане належним чином (відповідно до Закону, Порядку та класифікатора);
- тендерну документацію Замовника складеною у відповідності до чинного законодавства про публічні закупівлі;
- пропозицію учасника ДП «Бучацьке лісове господарство» такою, що відповідає умовам тендерної документації;
- підтверджено відсутність підстав відміни закупівлі та/або відхилення замовником тендерної пропозиції переможця.
Слід наголосити, що всі дії Замовника були обґрунтованими, законними та вчиненими з чітким дотриманням порядку проведення процедури закупівлі. В межах наданих повноважень тендерним комітетом проаналізовано та враховано всі особливості тендерної пропозиції Учасника-переможця та фактичні обставини, надано належну оцінку поданим документам, ґрунтуючись на повному, неупередженому, об’єктивному їх розгляді. В результаті тендерний комітет вірно встановив, що заявлений товар і подані документи відповідають вимогам Замовника; дане рішення спирається на відповідні норми матеріального права та було прийнято з дотриманням процесуальних норм Закону.
Натомість викладені у Інформації про моніторинг судження та побудовані на їх підставі рекомендації Держаудитслужби не відповідають дійсним обставинам процедури торгів, нормам Закону і умовам тендерної документації Замовника. Висловлені звинувачення, мотиви і пояснення є безпідставними та необґрунтованими, про що свідчить інформація, оприлюднена на веб-порталі ProZorro.
Виходячи з зазначеного, рекомендовані у висновках Держаудитслужби зобов’язання виконанню не підлягають як безпідставні, оскільки ґрунтуються на помилкових судженнях та оцінках.
Інформація про причини неможливості усунення виявлених порушень:
Незважаючи на те, що факт наявності порушень з боку Замовника не підтвердився, додатково роз’яснюємо, що виконати зобов’язання усунути порушення та розірвати договір неможливо з об’єктивних причин.
Процедура закупівлі завершена, технічна можливість та законні підстави вносити зміни до тендерної документації відсутні.
Договір укладено відповідно до принципів і букви Закону та інших нормативних актів - він діє на законних підставах; станом на даний час перебуває на стадії виконання (поставлено значну частину товару, сплачено відповідні кошти) і не передбачає права розірвати договірні відносини в односторонньому порядку на підставі «зобов’язання» чи рекомендації суб’єкта моніторингу.
Зміст Договору передбачає право Покупця розірвати його в односторонньому порядку лише у випадку неналежного виконання обовязків протилежною стороною. Виходячи з викладеного, Замовник апріорі не має юридичної можливості виконати зазначені у висновках про результати моніторингу зобов’язання щодо усунення порушень зазначеним чином; водночас інші способи виконання вказаних зобов’язань Замовнику не відомі.
Звернення:
Зі свого боку слід наголосити, що Замовник будує свою діяльність чітко відповідно до чинного законодавства України, тому завжди гарантує готовність до співпраці на умовах відповідності взаємних дій нормам Закону.
Водночас нагадуємо, що згідно статей 7-7.1 Закону: «Органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією, цим Законом та іншими законами України.»
«Органи, уповноважені на здійснення контролю у сфері закупівель, не мають права втручатися у проведення процедур закупівель.»
Згідно ст.8 Конституції в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зі змісту висновків (побудованого на помилкових судженнях, невірному трактуванні тендерної документації, спотворенню поданої інформації, фактах, що не відповідають дійсності) та зобов’язання (розірвати договір) суб’єкта моніторингу в його діях вбачається присутність ознак або службової недбалості, або корупційного правопорушення. Адже таким чином Замовника фактично схиляють до втрати досягнутої максимальної економії державних коштів та розгляду пропозиції наступного учасника, ціна якої значно вища.
Виходячи з зазначеного вище, в майбутньому рекомендуємо привести свої дії та документацію з виконання моніторингу у сфері закупівель у відповідність до чинного законодавства. Водночас повідомляємо, що у випадку незаконного втручання в процедури закупівель Замовник змушений буде звертатися за захистом порушених прав до відповідних правоохоронних органів.
Дякуємо за співпрацю.