Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 20 листопада 2020 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) (в редакції від 01.12.2019), внесення змін до неї, розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2020 рік Роменського фахового коледжу Державного вищого навчального закладу «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену головою тендерного комітету Замовника від 12.12.2019, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «СУМИГАЗ ЗБУТ» (далі - ТОВ «СУМИГАЗ ЗБУТ»), протокол засідання тендерного комітету від 03.02.2020 № 3, рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері закупівель (далі – колегія АМКУ) від 03.03.2020 № 4056-р/пк-пз, повідомлення про намір укласти договір від 04.02.2020, договір від 06.03.2020 № 41DВ407-345-20, додаткові угоди від 20.03.2020 № 1, від 27.03.2020 № 2, від 30.04.2020 № 3, від 30.09.2020 № 4, від 20.10.2020 № 5, від 23.10.2020 № 6, від 04.11.2020 № 7, від 13.11.2020 № 8, пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 06.11.2020 та від 13.11.2020 року.
Моніторинг закупівлі щодо тих обставин, підстав, які були предметом розгляду колегії АМКУ, не здійснювався.
За результатами моніторингу встановлено, що тендерна документація Замовника не відповідає нормам абзацу першого частини третьої статті 22 Закону (в редакції від 01.12.2019) в частині включення до неї інформації не у відповідності до законодавства, а саме:
пункт 1 додатку 1 до тендерної документації містить вимогу, що замовник вправі витребувати під час проведення кваліфікації учасників документи, що підтверджують кваліфікацію учасника у письмовій формі, при цьому документи повинні бути надані на вимогу замовника протягом строку, що становить 2 робочі дні або більший термін, залежно від строку, який залишився у замовника для здійснення розгляду пропозицій для проведення кваліфікації, що не передбачено Законом (в редакції від 01.12.2019) та суперечить вимогам абзацу четвертого частини п’ятої статті 28 Закону (в редакції від 01.12.2019), яким визначено, що замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої тендерної пропозиції;
пункт 11.11 проекту договору передбачає, що відповідно до статті 631 Цивільного кодексу України сторони встановлюють, що умови цього договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладання, у той час як застосування положень частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України у такому договорі про закупівлю не є можливим, оскільки необхідно враховувати, що рішення, дії або бездіяльність замовника можуть бути оскаржені суб’єктом оскарження, зважати при цьому на можливість відмови переможця торгів підписати договір про закупівлю, а також відміну замовником торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, з підстав, передбачених Законом (в редакції від 01.12.2019), а також ураховувати особливості, визначені Законом (в редакції від 01.12.2019), під час проведення тендера, за результатами якого укладається договір про закупівлю.
Крім того, Замовник у пункті 4 розділу 5 тендерної документації посилається на нормативні документи, які втратили чинність (Указ Президента від 16 вересня 2015 р. №549/2015 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 02 вересня 2015 р. «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», який втратив чинність 17 травня 2017 р.), що є порушенням абзацу першого частини третьої статті 22 Закону (в редакції від 01.12.2019 року).
Також встановлено, що Замовник в електронній системі закупівель опублікував перелік змін, що вносились до тендерної документації, на четвертий день після оприлюднення нової редакції тендерної документації, чим порушив вимоги абзацу другого частини другої статті 23 Закону (в редакції від 01.12.2019 року).
За результатами моніторингу установлено, що Замовник у додатку 4 до тендерної документації визначив, що у разі виявлення протягом поставки товару недоліків (дефектів) - Замовник повідомляє про це Постачальника, який зобов’язаний за свій рахунок усунути недоліки у строки та в порядку, визначені в акті про їх усунення (надати довідку у довільній формі у складі тендерної пропозиції).
При цьому, у складі тендерної пропозиції ТОВ «СУМИГАЗ ЗБУТ» відсутня вищезазначена довідка у довільній формі, що не відповідає вимогам додатку 4 до тендерної документації Замовника.
Однак на порушення вимог пункту 4 частини першої статті 30 Закону (в редакції від 01.12.2019) Замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «СУМИГАЗ ЗБУТ», як таку, що не відповідає умовам тендерної документації та уклав з ним договір від 06.03.2020 № 41DВ407-345-20 (далі - Договір) на суму 567 000,00 гривень.
Крім того, установлено, що пункт 11.12 Договору містить можливість застосування положень частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, що не передбачено для договорів, які укладаються за результатами відкритих торгів.
Моніторингом установлено, що Замовник посилаючись до пункту 2 частини четвертої статті 36 Закону (в редакції від 01.12.2019) вносив зміни до істотних умов Договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару, зокрема додатковою угодою від 27.03.2020 № 2 ціну газу за 1000 куб.м збільшено з 4064,9012 до 4471,3913 грн з ПДВ з 01.03.2020; додатковою угодою від 30.04.2020 № 3 ціну газу за 1000 куб.м збільшено з 4471,3913 до 4918,53043 грн з ПДВ; додатковою угодою від 23.10.2020 № 6 ціну газу за 1000 куб.м збільшено з 5410,35 до 5951,38 грн з ПДВ; додатковою угодою від 04.11.2020 № 7 ціну газу за 1000 куб.м збільшено з 5951,38 до 6546,5180 грн з ПДВ з 10.10.2020; додатковою угодою від 13.11.2020 № 8 ціну газу за 1000 куб.м збільшено з 6546,5180 до 7201,16 грн з ПДВ з 01.11.2020 року.
Відповідно до пункту 2 частини четвертої статті 36 Закону (в редакції від 01.12.2019) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.
Відповідно до документів та пояснень Замовника, отриманих через електронну систему закупівель, при внесенні додатковою угодою від 27.03.2020 № 2 змін до істотних умов Договору Замовник керувався листом державного підприємства «Державний інформаційно-аналітичний центр моніторингу зовнішніх ринків» (далі – ДП «Держзовнішінформ») від 17.03.2020 № 232/29, в якому міститься інформація про відпускний рівень цін на природний газ за березень 2020 року, що не відображає коливання ціни природного газу на ринку в період з 06.03.2020 (дата укладення Договору) по 27.03.2020 (дата внесення змін до Договору).
При внесенні змін до істотних умов Договору додатковою угодою від 30.04.2020 № 3 Замовник керувався листом ДП «Держзовнішінформ» від 06.04.2020 № 232/33, у якому міститься інформація про відпускний рівень цін на природний газ за квітень 2020 року, що не відображає коливання ціни природного газу на ринку в період з 27.03.2020 (дата внесення останніх змін до Договору) по 30.04.2020 року.
При внесенні змін до істотних умов Договору додатковою угодою від 23.10.2020 № 6 Замовник керувався листом Сумської торгово-промислової палати від 12.10.2020 № ЦД-105, в якому міститься інформація про вартість природного газу за вересень-жовтень 2020 року, що не відображає коливання ціни природного газу на ринку в період з 20.10.2020 (дата внесення останніх змін до Договору) по 23.10.2020 року.
При внесенні змін до істотних умов Договору додатковою угодою від 04.11.2020 № 7 Замовник керувався листом Сумської торгово-промислової палати від 26.10.2020 № ЦД-122, в якому міститься інформація про вартість природного газу за жовтень 2020 року, що не відображає коливання ціни природного газу на ринку в період з 23.10.2020 (дата внесення останніх змін до Договору) по 04.11.2020 року.
При внесенні змін до істотних умов Договору додатковою угодою від 13.11.2020 № 8 Замовник керувався листом ДП «Держзовнішінформ» від 06.11.2020 № 122/199, в якому міститься інформація про середньозважені ціни на природний газ за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа», а також їх коливання за жовтень-листопад 2020 року, що не відображає коливання ціни природного газу на ринку в період з 04.11.2020 (дата внесення останніх змін до Договору) по 13.11.2020 року.
Отже, Замовник безпідставно додатковими угодами від 27.03.2020 № 2, від 30.04.2020 № 3, від 23.10.2020 № 6, від 04.11.2020 № 7 та від 13.11.2020 № 8 вносив зміни до істотних умов Договору, якими збільшував ціну газу за 1000 куб.м, чим порушив вимоги пункту 2 частини четвертої статті 36 Закону (в редакції від 01.12.2019 року).
Також за результатами моніторингу установлено, що Замовник при внесенні змін до Договору додатковою угодою від 20.03.2020 № 1 оприлюднив повідомлення про внесення змін до договору 27.03.2020 (на 7-й день з дня внесення змін), чим порушив вимоги абзацу дев’ятого частини першої статті 10 Закону (в редакції від 01.12.2019 року).
Крім того, у формах повідомлень про внесення змін до договору Замовник не відобразив інформацію про суму договору після внесення змін та кількість товару після внесення змін, чим порушив вимоги пункту 2 наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22 березня 2016 р. № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 25 березня 2016 р. за № 449/28579 (далі - наказ № 490).