Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 08 жовтня 2020 року.
Предметом аналізу були такі питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації щодо закупівлі, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, відповідність тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» у редакції , що діяла до 19.04.2020 (далі - Закон), своєчасність укладання договору про закупівлю, змін до нього та їх оприлюднення, внесення змін до істотних умов договору. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2019 рік КП «Чернівціводоканал» (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація Замовника, протокол розгляду тендерних пропозицій, оприлюднений 10.12.2019, рішення Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ від 11.01.2020 № 576, від 23.01.2020 № 1399, повідомлення про намір укласти договір від 02.01.2020, договір від 05.02.2020 № 70, додаткові угоди від 28.02.2020 № 1, від 04.03.2020 № 2, від 24.04.2020 № 3, від 13.08.2020 № 4, від 31.08.2020 № 5, повідомлення про внесення змін до договору, пояснення Замовника з документами, наданими через електронну систему закупівель 25.09.2020 (далі – Пояснення).
Питання, які були предметом розгляду Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель стосовно даної закупівлі щодо рішень про визначення переможця процедури закупівлі, в ході моніторингу не досліджувалися.
В ході моніторингу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено, що в тендерній документації в пункті 1 розділу IV «Подання та розкриття тендерних пропозицій» Замовником не зазначено дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Відповідно до п. 2 Наказу «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» із змінами, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 березня 2016 року за № 449/28579 (далі – Наказ № 490), у Формі оголошення про проведення відкритих торгів не передбачено автоматичного заповнення електронною системою закупівель рядка 13 «Кінцевий строк подання тендерних пропозицій». Таким чином, при складанні тендерної документації Замовником не дотримано вимоги пункту 13 частини другої статті 22 Закону.
У пункті 4 розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації Замовником зазначено, що основні вимоги до договору не є остаточними і вичерпними, і можуть бути доповнені і скориговані під час укладання договору з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору. Однак, за нормою частини другої статті 32 Закону Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. Згідно з частиною 4 статті 36 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону переможця процедури закупівлі. Таким чином, встановлення у тендерній документації умови щодо можливості корегування умов договору суперечить вимогам частини другої статті 32 Закону та частини четвертої статті 36 Закону.
Крім того, у пункті 4 розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації Замовником зазначено порядок змін істотних умов договору про закупівлю. Проте, на порушення пункту 7 частини 2 статті 22 Закону проект договору про закупівлю, який наведено в Додатку 4 тендерної документації, не містить обов’язкове зазначення порядку змін його умов (повний перелік випадків змін істотних умов договору, визначених ч.4 ст.36 Закону).
Моніторингом встановлено, що на порушення частини четвертої статті 36 Закону укладений договір від 05.02.2020 № 70 також не містить порядку зміни істотних умов, вказаних в пункті 4 розділ VI у «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації. Крім того, умови договору від 05.02.2020 № 70, зокрема, п.5.14, Додаток 2 змінені та доповнені новим змістом щодо ціни та терміну надання рахунку за спожиту електричну енергію та строк його оплати, що суперечить умовам проекту договору про закупівлю (Додаток 4 тендерної документації) .
За результатами моніторингу встановлено, що Замовник посилаючись до пункту 2 частини четвертої статті 36 Закону вносив зміни до істотних умов договору від 05.02.2020 № 70 (далі – Договір) шляхом збільшення ціни за одиницю товару – ціну електричної енергії за 1 кВт год до 2,07 грн з урахуванням ПДВ (на дату підписання Договору становила 1,74 грн з урахуванням ПДВ). Замовник на запит Східного офісу Держаудитслужби надав Пояснення щодо підстав збільшення ціни електричної енергії за 1 кВт год з урахуванням ПДВ і, разом з якими надав лист Торгово-промислової палати України від 16.03.2020 № 726/08.0-7.3, виданий ТОВ «Енерго Збут Транс» (Постачальник за Договором), в якому зафіксовано середньозважені ціни купівлі-продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед» (далі – РДН) на 01 березня 2020 року та 12 березня 2020 року за даними результатів торгів, оприлюднених ДП «Оператор ринку» на своєму вебсайті https://www.oree.com.ua/, на ринку «на добу наперед». Отже, лист Торгово-промислової палати України від 16.03.2020 № 726/08.0-7.3 не є підтвердженням коливання фактичної ціни електричної енергії РДН з урахуванням податку на додану вартість, яка визначалась у додаткових угодах до Договору від 28.02.2020 № 1, від 04.03.2020 № 2, від 24.04.2020 № 3, від 13.08.2020 № 4, від 31.08.2020 № 5. За даними ДП «Оператор ринку», який забезпечує відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» на своєму вебсайті https://www.oree.com.ua/, оприлюднено результати торгів на ринку «на добу наперед» та на внутрішньодобовому ринку, та зокрема, середньозважену ціну за МВт.год купівлі-продажу електричної енергії РДН за кожний місяць та на відповідні дати. Відповідно, у лютому середньозважена ціна купівлі-продажу електричної енергії РДН за місяць становила 1271,42 грн/МВт.год, у березні – 1391,23 грн/МВт.год, у квітні – 1265,04 грн/МВт.год, у травні - 1248,11 грн/МВт.год, у червні - 1263,03 грн/МВт.год, у липні - 1243,15 грн/МВт.год, у серпні - 1325,28 грн/МВт.год та за 20 днів вересня 1504,44 грн/МВт.год. На дату укладання Договору та станом на дати укладання додаткових угод до нього: 05.02.2020 – 1242,80 грн/МВт.год, 28.02.2020 – 1297,55 грн/МВт.год, 31.03.2020 – 1692,37 грн/МВт.год, 24.04.2020 – 1277,26 грн/МВт.год, 13.08.2020 – 1048,53 грн/МВт.год, 31.08.2020 – 1532,87 грн/МВт.год, Отже, за результатами торгів, оприлюднених на вебсайті https://www.oree.com.ua/, на ринку «на добу наперед», середньозважена ціна купівлі-продажу електричної енергії РДН у березні 2020 року була найвищою за середньозважені ціни купівлі-продажу електричної енергії РДН, які склались у квітні-серпні поточного року. Водночас Замовник протягом квітня-серпня поточного року вносив зміни до Договору (яким визначено ціну електричної енергії за 1 кВт год у розмірі 1,74 грн з урахуванням ПДВ) шляхом укладання додаткових угод, збільшивши ціну електричної енергії за 1 кВт год з урахуванням ПДВ, у квітні 2020 року до 1,97 грн за 1 кВт год, у серпні до 2,07 грн за 1 кВт год. З огляду на те, що середньозважена ціна купівлі-продажу електричної енергії РДН, у період квітня – серпня 2020 року коливалась у бік зменшення порівняно із березнем поточного року, Замовник безпідставно вносив зміни до істотних умов Договору якими змінював ціну за одиницю товару, збільшуючи ціну електричної енергії за 1 кВт год з урахуванням ПДВ (додаткові угоди від 24.04.2020 № 3, від 13.08.2020 № 4, від 31.08.2020 № 5 до Договору), чим порушив вимоги пункту 2 частини четвертої статті 36 Закону. Такі дії можуть призвести до недоотримання Замовником активів.