Звернення:
За тендером : Паливо (бензин А-95, дизельне паливо)
Тема:
щодо тендерної документації
Зміст:
Відповідно до інформації, розміщеної в електронній системі ProZorro по закупівлі № UA-2019-09-25-001743-a по предмету закупівлі Паливо (бензин А-95, дизельне паливо) ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти Тендерній документації Замовника зазначені дискримінаційні вимоги до учасників даної закупівлі, а саме:
Термін дії бланків – дозволів (талонів) повинен встановлюватися на період до повного їх використання.
При моніторингу інформації про існуючі АЗС в Україні, було виявлено, що обмежена кількість АЗС має можливість індивідуально для кожного замовника випускати талони з необмеженим терміном дії.
Відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Також варто зазначити, що метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. А в даному випадку Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Також варто зауважити, що під талонами на пальне слід розуміти спеціальні талони, придбані за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджують право їх власника на отримання фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки на АЗС. Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів. Отже, при визначені терміну дії талонів Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, виникає питання як Замовник може вимагати талони з необмеженим терміном дії, якщо кошторис затверджується на один календарний рік, а бюджетний період закінчується 31 грудня 2019 року? Адже відповідно до чинного законодавства України бюджетні установи здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік. А отже, закупівля для потреб Замовника на 2020 рік має здійснюватися в кінці 2019 року або на початку 2020 року. Окрім того, важливо зазначити, що відповідно до ч. 5 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.
На підставі наведеного вище та керуючись ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі»,
ВИМАГАЄМО:
1. Внести зміни до Тендерної документації, а саме: видалити пункт щодо терміну дії талонів або змінити його таким чином, що термін дії талону був дійсний протягом поточного року.
Дата оприлюднення звернення:
03.10.2019 22:38
Рахункова палата (замовник) розглянуло вимогу щодо внесення змін до тендерної документації на закупівлю дизельного палива та бензину А-95 в талонах та інформує. Відповідно до статті 22 Закону України “Про публічні закупівлі” тендерна документація повинна містити інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію. При цьому технічна специфікація повинна містити: детальний опис товару, що закуповуються, у тому числі його технічні та якісні характеристики; вимоги щодо технічних і функціональних характеристик предмета закупівлі у разі, якщо опис скласти неможливо або якщо доцільніше зазначити такі показники. При цьому, відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Твердження вимагача, стосовно обмеженої кількості АЗС, які мають можливість надавати талони з терміном дії до повного використання, що не створює конкурентного середовища для закупівлі та має дискримінаційний характер, не відповідає дійсності.
Кожна мережа АЗС випускає талони самостійно та не обмежена у виборі строку їх дії, так як відповідно до п. 3 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв'язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики №281/171/578/155 від 20.05.2008 р., Талон – це спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
При визначені технічних та якісних характеристик предмету закупівлі в частині встановлення строку дії (використання) талонів (бланків-дозволів), замовник керувався затвердженими у встановленому Бюджетним кодексом України, Законом України “Про Рахункову палату”, Законом України “Про Державний бюджет України на 2019 рік”, постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 “Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ” порядком: кошторисом установи, помісячним розписом державного бюджету, базовими лінійними нормами витрат пального, розробленими ДП “ДержавтотрансНДІпроект” та внутрішніми наказами про встановлення лімітів пробігу автомобілів та використання пального на поточний та наступний бюджетний періоди, також у відповідності до бюджетного запиту, що є підставами для проведення закупівель за кошти Державного бюджету України.
При цьому, при встановлені зазначеної вимоги, замовник також керувався вимогами щодо ефективного використання бюджетних коштів в частині фіксації ціни на пальне на момент здійснення оплати та визначення максимального терміну, під час якого оплачене паливо в талонах може бути отримано замовником.
Що стосується посилання на ч. 5 ст. 36 Закону України “Про публічні закупівлі”, то вона не встановлює обмежень щодо строків договорів, а регулює можливість подовження строку дії договору, якщо останній укладено до кінця року. Таким чином, Змовник не вважає встановлення строку дії талонів, дискримінаційною вимогою, оскільки талон - це документ, який підтверджує право покупця на отримання вже оплаченого палива, що зберігається на АЗС на умовах узгоджених між замовником та постачальником. Враховуючи викладене, дії замовника не порушують вимоги ч.4 ст. 22 Закону “Про публічні закупівлі”, відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також не порушують принципи здійснення закупівель – недискримінація учасників та відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
Дата оприлюднення відповіді:
04.10.2019 11:12