Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 15 лютого 2019 року.
Предметом аналізу були такі питання:
Відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації щодо закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано:
Річний план закупівель на 2019 рік; оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену рішенням тендерного комітету Управління житлово-комунального господарства Хмельницької міської ради (далі – Замовник) від 10.02.2019 б/н.
Проведеним аналізом інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу встановлено, що Замовником оприлюднено оголошення за номером ID UA-2019-02-11-002941-b про закупівлю послуг з поточного ремонту вулично-дорожньої мережі міста у 2019 р. за кодом національного класифікатора України «Єдиний закупівельний словник» ДК 021:2015: 45000000-7 — Будівельні роботи та поточний ремонт, очікуваною вартістю 3 890 197,56 грн.
Відповідно до частини першої статті 4 «Планування закупівель та інші передумови здійснення процедур закупівель» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі – Закон) закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п’яти днів з дня їх затвердження.
Відповідно до роз’яснень Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 14.09.2016 №3302-06/29640 закупівля здійснюється відповідно до річного плану, який складається та затверджується тендерним комітетом замовника відповідно до частини четвертої статті 11 Закону № 922-VIII. Частиною першою статті 4 зазначеного Закону передбачена можливість внесення змін до річного плану закупівель/додатку до річного плану. При цьому форма внесення змін до річного плану закупівель/додатку до річного плану, періодичність і характер таких змін (зміна очікуваної вартості, предмету закупівлі, орієнтованого початку процедури закупівлі тощо) законодавством не визначені і не обмежені. Тому Замовник може вносити періодично зміни до річного плану закупівель /додатку до річного плану, але в будь-якому випадку до здійснення відповідної закупівлі.
Таким чином, Замовник може вносити зміни до річного плану закупівель виключно до початку відповідної процедури закупівлі.
Згідно з оприлюдненим річним планом закупівлі за номером ID: UA-P-2019-02-11-011244-b Замовником 12.02.2019 внесено зміни у зазначений річний план, а саме: «Опубліковано: 11 лютого 2019 19:15 Змінено: 12 лютого 2019 08:58», тобто після оприлюднення оголошення про закупівлю, що є порушенням частини першої статті 4 Закону та не відповідає принципам здійснення закупівель, які зазначені в абзаці четвертому частини першої статті 3 Закону, а саме: відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
Крім того, в пункті 1 Розділу IV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено: «Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: відповідно до оголошення». При цьому, Законом встановлено окремо обов’язок Замовника розмістити інформацію щодо кінцевого строку подання тендерних пропозицій в оголошенні про проведення процедури закупівлі (абзац 7 частини другої статті 21 Закону) та в тендерній документації (пункт 13 частини другої статті 22 Закону). Згідно з частиною першою статті 251 Цивільного Кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов’язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Стаття 252 Цивільного Кодексу України містить наступні норми щодо визначення строку: строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами.
Таким чином, тендерна документація на закупівлю послуг з поточного ремонту вулично-дорожньої мережі міста у 2019 р. не містить кінцевого строку подання тендерних пропозицій, що порушує вимоги пункту 13 частини другої статті 22 Закону.
Крім того, пунктом 10 частини першої статті 4 Закону України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII (далі – Закон №1644), передбачено зокрема такі види санкцій, як заборона здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб-резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, та заборону державних закупівель у інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом.
Водночас, частиною 3 статті 5 Закону №1644 встановлено, що рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1-21, 23-25 частини першої статті 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов’язковим до виконання. Поряд з тим, частина 2 статті 6 Закону №1644 передбачає, що закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Таким чином, при здійсненні закупівель відповідно до Закону, замовникам необхідно ураховувати вимоги Закону №1644 та рішення Ради національної безпеки та оборони України, які уведені в дію указами Президента України. Так, зокрема, Указом Президента України від 21.06.2018 № 176/2018 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 червня 2018 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» уведено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 червня 2018 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі – Рішення РНБО), пунктом 2 якого встановлено застосувати персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до фізичних осіб згідно з додатком 1 та юридичних осіб згідно з додатком 2. При цьому, до окремих суб’єктів, визначених у додатку 1 до рішення РНБО та додатку 2 до рішення РНБО застосовано, зокрема, заборону здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб - резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких перебуває у власності іноземної держави, а також державних закупівель в інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно із Законом.
Враховуючи викладене, в ході проведення моніторингу встановлено, що в тендерній документації на закупівлю послуг з поточного ремонту вулично-дорожньої мережі міста у 2019 р. Замовником не враховано вимоги пункту 10 частини першої статті 4 Закону № 1644 та пункту 2 рішення РНБО.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та статтею 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», підпунктом 16 пункту 6 та пунктом 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 №43, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень та відповідно до частини восьмої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом П’ЯТИ робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.