Типи порушень
встановлено порушення законодавства в частині визначення предмета закупівлі
встановлено порушення законодавства в частині неоприлюднення, несвоєчасного оприлюднення інформації на веб-порталі Уповноваженого органу
встановлено порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї
встановлено порушення законодавства в частині укладання договору про закупівлю
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 05 вересня 2019 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, розгляду тендерних пропозицій, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель ДП Лубенського лісового господарства (далі – замовник) на 2019 рік; оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 05.01.2018 б/н (далі – тендерна документація), реєстр отриманих тендерних пропозицій по лоту №2, тендерні пропозиції учасників (лот № 2), протокол розгляду тендерних пропозицій і визначення переможця від 26.01.2018 б/н, повідомлення про намір укласти договір по лоту № 2, пояснення замовника, отримані через електронну систему закупівель.
За лотом 1 замовник в електронній системі закупівель 22.01.2018 розмістив інформацію щодо відміни торгів у зв’язку з поданням для участі менше двох тендерних пропозицій.
Проаналізувавши питання визначення предмета закупівлі встановлено, що замовник визначив предмет закупівлі за показником третьої цифри національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (далі – Єдиний закупівельний словник), затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 – код «09100000-0», чим недотримано вимоги абзацу 2 пункту 1 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17 березня 2016 року № 454 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 березня 2016 року за № 448/28578 (далі – Порядок № 454) яким визначено, що предмет закупівлі товарів визначається замовником на основі Єдиного закупівельного словника за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.
Крім того, замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів № UA-2018-01-05-001717-а по предмету закупівлі, зокрема, мастило м10г2к визначено код «09100000-0 — Паливо» при тому, що Єдиний закупівельний словник містить в своїй структурі код «09210000-4 – Мастильні засоби».
Таким чином, замовник не дотримався встановлених у абзаці 2 пункту 1 розділу ІІ Порядку № 454 вимог, в частині визначення предмету закупівлі.
В ході моніторингу закупівлі установлено, що в пункті 1 розділу «Загальні положення» тендерної документації замовником зазначено: «Тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі». Терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі».
Водночас, замовником в тендерній документації вживається вираз «конкурсні торги» (стор.1, 11). При цьому, вказане поняття визначалось Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 №1197-VII, який втратив чинність 01.08.2016 на підставі Закону.
Отже, тендерна документація замовника не відповідає нормам абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства.
В тендерній документації замовника не зазначено адресу посадової особи, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками, чим порушено вимоги пункту 16 частини другої статті 22 Закону.
За результатами моніторингу установлено, що тендерна документація замовника не передбачає застосування заходів із захисту довкілля, чим порушено вимоги пункту 3 частини другої статті 22 Закону, яким визначено, що технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні передбачати необхідність застосування заходів із захисту довкілля.
Відповідно до частини другої статті 32 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця.
Встановлено, що станом на дату початку проведення моніторингу закупівлі (02.09.2019) в електронній системі закупівель відсутня інформація щодо укладеного договору та будь-які рішення замовника щодо цієї закупівлі після оприлюднення 26.01.2018 повідомлення про намір укласти договір. В поясненні, яке отримане 04.09.2019 через електронну систему закупівель замовником зазначено, що: «за результатом даного аукціону дійсно був укладений договір про закупівлю паливо-мастильних матеріалів бензин а -92, дизельне паливо, мастило м10г2к» та завантажено Договір про закупівлю товарів від 16.02.2018 № 43 (далі – Договір), який укладений з переможцем ТОВ «Татнєфть-АЗС-Україна» на суму 477990,00 гривень.
З огляду на вказане, замовником укладено Договір з порушенням строків (на 21 день з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю) та не оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу протягом двох днів договір про закупівлю, чим порушено вимоги:
- частини другої статті 32 Закону, якою передбачено, що замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю;
- абзацу 8 частини першої статті 10 Закону, якою передбачено, що замовник самостійно та безоплатно оприлюднює, зокрема, договір про закупівлю - протягом двох днів з дня його укладення.
Окрім вказаного, в ході моніторингу встановлено, що в тендерній документації замовника відсутня вимога щодо надання учасником/переможцем форми тендерна пропозиція з зазначенням ціни, кількості та асортименту товару, що є предметом закупівлі, а також щодо подання проєкту договору у складі тендерних пропозицій.
З огляду на вказане, питання відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця не підлягало розгляду.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі установлено порушення абзацу 2 пункту 1 розділу ІІ Порядку № 454.
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону установлено порушення абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону, пункту 16 частини другої статті 22 Закону, пункту 3 частини другої статті 22 Закону.
За результатом аналізу питання своєчасності укладання договору про закупівлю та оприлюднення інформації встановлено порушення частини другої статті 32 Закону та абзацу 8 частини першої статті 10 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відображення закупівлі у річному плані, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, розгляду тендерних пропозицій - порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень та відповідно до частини восьмої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.